Privatlivspolitik
Tak, for dit besøg på rosborgshop.dk
Det er vigtigt for os, at vi beskytter og respekterer dit privatliv i forbindelse med, at du handler på vores webside.
Udover at handle med møbler, belysning og boligtilbehør, er vores ypperste mål at behandle dine persondata forsvarligt og hensigtsmæssigt, så du kan føle dig tryg ved at besøge og handle med Rosborg Møbler A/S.
Vi har høje etiske standarder og har fastsat strenge interne procedurer, der sikrer, at vi behandler dine persondata på bedst mulige vis.
I vores privatlivspolitik kan du læse vilkårene for behandlingen af dine persondata og de rettigheder, du har i forbindelse med besøg og handel på vores webside.
Har du spørgsmål eller kommentarer til vores privatlivspolitik – eller vil du gerne i kontakt med os i øvrigt, er du velkommen til at kontakte os.
Hvilke ydelser leverer vi
Vores virksomhed sælger designmøbler, belysning og boligtilbehør.
Til brug herfor indsamler vi en række data om dig.
I de andre menuer har vi uddybet hvad vi indsamler, hvorfor vi gør det, hvad vi gør for at beskytte dine data, hvorfra vi indsamler persondataene og hvilke rettigheder, du har i den forbindelse.
Hvad er persondata?
Persondata kan være mange ting.
Det kan være navn, adresse og telefonnummer. Det kan også være et billede eller en IPadresse.
Persondata er alle former for information, som kan bruges til at identificere en person. Det er derfor ikke kun den enkelte oplysning, der afgør om noget kan kaldes persondata.
Hvis flere persondata ikke kan identificere en person, men tilsammen kan, har de karakter af persondata.
Vi indsamler persondata på flere måder
Vi indsamler persondata om dig på følgende måder:
- Når du besøger vores webside
- Når du handler online på rosborgshop.dk
- Når du er i kontakt med vores kundeservice
- Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev
- Når du opretter en profil på vores webside
- Når du deltager i kampagner, konkurrencer eller undersøgelser
- Når du selv giver os persondataene
- Når du afgiver informationer til tredjeparter, som vi har et samarbejde med
- Når vi køber tjenester og data fra andre virksomheder
Du kan i menuen nedenfor se, hvorfor vi gør det og på hvilket grundlag, vi gør det.
Vi bruger dine persondata på flere måder
Her kan du læse følgende:
- At vi indsamler og bruger dine persondata til bestemte formål
- At vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige
- At vi løbende kontrollerer og opdaterer dine persondata
- At vi videregiver dine persondata i visse tilfælde
Vi indsamler og bruger dine persondata til bestemte formål.
1) Formålet med at indsamle og bruge dine persondata kan inddeles i følgende kategorier:
I den første kategori er der visse persondata, vi er nødt til at kende om dig for at kunne levere vores service til dig. Det er for eksempel dit navn, din adresse, dit telefonnummer og din mail, dvs. nødvendige identifikations- og kontaktoplysninger.
Dette udgør således vores lovlige ”behandlingsgrundlag”. Kan vi ikke behandle disse persondata, kan vi ikke levere vores service til dig.
Det kan også være, at vi har et andet behandlingsgrundlag, f.eks. at det følger af lovgivningen, at vi skal registrere og gemme visse persondata. Det er for eksempel persondata til brug for vores overholdelse af skattelovgivningen og bogføringsloven.
Ønsker vi at bruge dine persondata på en anden måde end det, vi indsamlede dem for, fordi det var nødvendigt, oplyser vi dig herom, hvis ”rammen” for det oprindelige formål overskrides. Det gør vi, før vi går i gang og oplyser dig samtidig begrundelsen herfor.
2) I den anden kategori er der visse persondata, som vi gerne vil kende om dig, så vi kan forbedre vores produkter og tjenester, tilpasse vores kommunikation og markedsføring til dig og i øvrigt optimere din relation til os, således at vi kan tilbyde dig præcis de ydelser og produkter, du har behov for.
Det er også indsamling af persondata om færden på vores webside, herunder IPadresser og placering af cookies på din computer. Dette kan være nødvendigt for, at vores webside fungerer korrekt.
Ingen af persondataene i kategori nr. 2 er strengt nødvendige, for at vi kan levere vores service til dig. Derfor skal du afgive et udtrykkeligt samtykke, for at vi må indsamle og bruge disse persondata.
Vores behandlingsgrundlag i dette henseende er således dit samtykke.
Dit samtykke er frivilligt og hvis du har givet os det, kan du til enhver tid trække det tilbage ved at kontakte os på kontaktoplysningerne nederst i vores privatlivspolitik.
Ønsker vi at bruge dine persondata på en anden måde end det, vi indsamlede dem til ud fra dit samtykke, beder vi altid om dit fornyede samtykke, hvis ”rammen” for det oprindelige formål overskrides. Det gør vi, før vi går i gang og oplyser dig samtidig begrundelsen herfor.
3) I den tredje kategori er der visse persondata, som vi opbevarer, for at vi kan varetage vores interesser i fremtiden, hvis der måtte være behov herfor. Vores behandlingsgrundlag er da ”legitime interesser”, som dette forstås i gældende persondatalovgivning.
Det betyder blandt andet, at vi ud fra en konkret vurdering opbevarer dine persondata i en periode. Tidsperioden og omfanget af de persondata ved denne behandling fastsættes ud fra de kriterier, du kan se i afsnittet ”vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige”.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige
Vi laver en skønsmæssig vurdering for at se, hvornår vi ikke længere har brug for dine persondata. Når vi ikke længere har brug for persondataene i henhold til det formål, som vi indsamlede dem til, sletter vi dem.
Vi lægger bl.a. vægt på:
- Hvilken ydelse, vi har leveret, f.eks. om vi har leveret et produkt eller rådgivning som nævnt i de følgende afsnit
- Hvor længe siden det er, vi havde en relation til dig som medarbejder, kunde, samarbejdspartner eller andet
- Om der har været dialog eller korrespondance siden da
- Om vi ved, at du kontakter os med jævne mellemrum, f.eks. hvert halve år for at bestille nye varer, da vi gerne vil give dig så god service som muligt
- Om du har givet os samtykke til at opbevare persondataene, bl.a. med henblik på senere markedsføringstiltag
- Hvilket ansvar, vi påtager os over for dig, og hvilket ansvar, vi risikerer i relation til vores rådgivning
Nogle persondata skal vi opbevare i minimum 5 år af hensyn til lovgivningen, bl.a. Bogføringsloven. Det er for eksempel persondata til brug for udstedelse af fakturaer, så vi kan afregne skat og moms korrekt og kunne dokumentere det over for myndighederne.
Vi kontrollerer og opdaterer løbende dine persondata
Vi kontrollerer løbende, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er forkerte eller vildledende.
Det gør vi ved at sende dig en bekræftelse ved aftalens indgåelse, om de persondata vi har registreret om dig.
Du kan benytte kontaktoplysningerne i bunden til at meddele os dine ændringer.
Vi videregiver dine persondata i disse tilfælde
Vi sælger ikke, vi offentliggør ikke og vi viderebringer ikke på anden måde dine persondata til andre, medmindre:
- det er nødvendigt for at vi kan udføre vores service over for dig, eller
- det er nødvendigt, for at vi overholder lovgivningen, eller
- du har givet os samtykke til det, eller
- det er nødvendigt for at beskytte en samarbejdspartner eller en tredjepart (der er strenge regler i lovgivningen for at skulle videregive persondata på dette grundlag)
- det er som led i vores anvendelse af databehandlere, både i og uden for EU
Hvis det er nødvendigt. Vi samarbejder med udvalgte og betroede partnere om at levere vores service til dig, bl.a. vores leverandører, fragtfirmaer, vores egne koncerninterne selskaber, samarbejdspartnere og databehandlere.
Til dem viderebringer vi de nødvendige persondata, således at vi samlet set kan levere vores ydelse til dig.
Det kan f.eks. være levering og montering af varer til din hjemmeadresse, produktion af varer, hjemtagelse af varer og indretningsrådgivning. Det kan også være det Det Centrale Personregister, for at vi kan ajourføre eventuelle navne- eller adresseændringer i databaser om vores kunder.
Hvis du har givet samtykke. Vi videregiver personlige persondata til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for vores virksomhed og koncern, hvis vi har dit samtykke.
Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod denne form for videregivelse, og du kan også frabede dig henvendelser i markedsføringsøjemed i CPR-registeret.
Hvis det er påkrævet af lovgivningen, eller det er for at beskytte os selv, en samarbejdspartner eller en tredjepart. Lovgivningen giver i visse tilfælde mulighed for, at vi kan videregive persondata uden dit samtykke. Nogle gange skal vi gøre det. Andre gange kan vi gøre det.
I det omfang, lovgivningen tillader det, kan vi videregive persondata med henblik på enten at beskytte eller håndhæve vores rettigheder. Det samme gælder for rettigheder, som tilhører vores samarbejdspartnere og tredjeparter.
Eksempler, hvor det kan være relevant, er for eksempel i forbindelse med forebyggelse af bedrageri eller andre strafbare forhold.
Vores anvendelse af databehandlere, både i og uden for EU. Vi indhenter dit samtykke, før vi videregiver dine persondata til samarbejdspartnere i tredjelande, medmindre de pågældende fungerer som vores databehandlere. Et tredjeland kan f.eks. være visse lande i Afrika. USA er ikke et tredjeland pga. den såkaldte Privacy-Shield aftale mellem USA og EU, hvis virksomheden i USA har tilsluttet sig Privacy Shield-aftalen.
Hvis vi videregiver dine persondata til tredjelande, har vi sikret os, at deres niveau for beskyttelse af persondata passer til de krav, vi har opstillet for os selv i denne politik og de krav, vi er underlagt i forhold til lovgivningen.
Når man besøger vores profil på sociale medier
Formål
Vi og Facebook/Instagram indsamler og behandler personoplysninger, når du besøger virksomhedens Facebook/Instagram-sider. Formålet med behandlingen er at kunne markedsføre os over for potentielle kunder, besvare henvendelser og lignende beslægtede formål.
De konkrete Facebook/Instagram-sider administreret af Rosborg Møbler A/S er: Facebook: Rosborg Møbler: https://www.facebook.com/rosborgshop - Instagram: rosborgshop: https://www.instagram.com/rosborgshop/
Vi følger Datatilsynets gældende retningslinjer omkring det delte dataansvar og tilstræber os at sikre, at de besøgende på vores Facebook/Instagram-side får information om persondata. På nuværende tidspunkt indebærer dette bl.a. at vi løbende forsøger at indgå i en dialog med Facebook/Instagram omkring reguleringen af det fælles dataansvar og ansvarsfordelingen. Som nævnt nedenfor i nærværende politik, har man også som besøgende på vores Facebook/Instagram-sider mulighed for at udøve sine rettigheder f.eks. retten til indsigt, retten til at gøre indsigelse og retten til sletning.
Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysninger
Behandlingen af personoplysninger sker baseret på legitim interesse ud fra en interesseafvejning. Der behandles ikke oplysninger, hvor samtykke er påkrævet.
Kategorier af personoplysninger og deres kilde
Der indsamles kontaktoplysninger typisk i form af navn. Modtager vi følsomme oplysninger bliver disse slettet så snart de kommer til vores kendskab.
Modtagere af personoplysninger
De personoplysninger, der afgives, vil ikke blive videregivet uden for virksomheden.
Opbevaring af personoplysninger
Da de personoplysninger der afgives på Facebook/Instagram-siderne afgives af personen selv på vores offentligt tilgængelige side, vil oplysningerne i udgangspunktet ligge på siden så længe denne eksisterer. Man kan som afgiver af oplysningerne altid gøre indsigelse i forhold til interesseafvejningen, med henblik på at få slettet eventuelle opslag.
Automatisk afgørelser og profilering
Vi antager, at Facebook/Instagram foretager automatiske afgørelser og profilering på den del af personoplysningerne, som Facebook/Instgram er dataansvarlig for. Vi benytter os ikke af automatiske afgørelser og profilering.
Bemærk! Hvis du ikke ønsker, at dine oplysninger behandles, bedes du undlade at besøge vores Facebook-sider, da det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for os at ændre på Facebooks indstillinger for opsamling af data.
Du har mange rettigheder
I dette afsnit kan du læse, at du har en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine persondata, blandt andet at du har:
- Ret til at få forkerte persondata rettet
- Ret til at få indsigt i dine persondata og få udleveret kopi
- Ret til at få slettet dine persondata
- Ret til at kræve begrænsning
- Ret til at gøre indsigelse imod behandling
- Ret til at tilbagekalde samtykke
- Ret til at kræve oplysning om overførsel til lande og organisationer uden for EU
- Ret til at undgå profilering
- Ret til at klage over vores behandling af dine persondata
Hvis du vil vide mere, eller udnytte dine rettigheder, beder vi dig kontakte os via kontaktpersondataene i bunden.
Ret til at få forkerte persondata rettet
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er forkerte eller vildledende. Det gør vi ved at sende dig en bekræftelse ved aftalens indgåelse, om de persondata vi har registreret om dig.
Du har ret til at få berigtiget (rettet) dine persondata, som vi er i besiddelse af.
Ret til at få indsigt i dine persondata og få udleveret kopi
Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de persondata, vi har registreret om dig og få udleveret en kopi af persondataene.
Du kan også få oplyst formålene med behandlingen, hvor længe, vi opbevarer dine persondata, om vi foretager automatiske afgørelser (herunder profilering), hvem vi videregiver persondataene til og hvor vi har persondataene fra. Dette gælder dog ikke, hvis du allerede er bekendt med persondataene.
Vi gør opmærksom på, at retten til indsigt kan være begrænset af hensyn til beskyttelsen af andre personers persondata og til vores erhvervshemmeligheder.
Ret til at få slettet dine persondata
Du kan til enhver tid kræve at få slettet dine persondata, som vi er i besiddelse af. Hvis ikke vi længere har et formål med at være i besiddelse af persondataene, sletter vi dem hurtigst muligt efter din anmodning.
Ret til at kræve begrænsning af behandling
Du har til enhver tid ret til at anmode os om at begrænse behandlingen af dine persondata
Ret til at gøre indsigelse imod behandling
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse imod, at vi behandler dine persondata. Dette omfatter retten til at gøre indsigelse imod, at vi anvender persondataene med henblik på markedsføring. Vi vil hurtigst muligt tage stilling til din indsigelse, hvis du fremsætter en sådan.
Ret til at tilbagekalde samtykke
Du kan til enhver tid tilbagekalde det (eller de) samtykke(r), du har givet os.
Ret til at kræve oplysning om overførsel til lande og organisationer uden for EU
Du har ret til at få oplyst, om vi videresender persondata til et land uden for EU.
Vi kan oplyse, at vi videresender persondata til IT-virksomheder, der fungerer som vores databehandlere i USA.
Alle vores databehandlere i USA har tilsluttet sig Privacy Shield-aftalen (læs mere her) og har forpligtet sig til at overholde gældende persondatalovgivning.
Vi kan derfor videregive persondataene til virksomhederne.
Ret til at undgå profilering og at vi træffer automatiske afgørelser
Du har til enhver tid ret til at undgå, at vi laver profiler af dig og dine persondata eller træffer automatiske afgørelser.
Vi kan oplyse, at vi ikke laver profilering i vores virksomhed eller træffer automatiske afgørelser.
Klage
Vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre, at dine persondata behandles betryggende og at dine rettigheder beskyttes optimalt og vi gennemgår regelmæssigt vores procedurer og håndteringen af persondata.
Hvis du mod forventning mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, beder vi dig kontakte os, gerne pr. email med teksten ”klage” i emnefeltet.
Du kan skrive til os på info@rosborgshop.dk
Vi vil da ekspedere din henvendelse til en overordnet medarbejder i vores virksomhed, således at eventuelle misforståelser og fejlopfattelser kan blive udredt.
Hvis du fortsat mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, kan du klage til Datatilsynet via:
Datatilsynet
Borgergade 28
1300 København K
Telefon: 33 19 32 00
www.datatilsynet.dk
Børn
Vores virksomhed er målrettet voksne. Vi indsamler ikke bevidst persondata fra og om børn.
Vi er realistiske omkring, at f.eks. børns brug af elektroniske enheder aldrig kan betyde med 100% sikkerhed, at vi ikke modtager persondata om børn.
Vi har forsøgt at indrette vores systemer bedst muligt, så vi ikke kan modtage persondata fra børn og vi sletter straks persondataene, hvis vi bliver opmærksom på, at vi utilsigtet har modtaget persondata om børn.
Hvis du er forælder eller værge og mener, at dit barn har givet persondata til os bevidst eller ubevidst, beder vi dig kontakte os hurtigst muligt via vores kontaktpersondata i bunden.
Hvordan opbevarer vi dine persondata?
Vi er forpligtet til at beskytte dine persondata. Både fordi det følger af lovgivningen, men også fordi vores egne interne, etiske regler kræver, at vi passer godt på dine persondata.
Vi benytter relevante og forsvarlige tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at sikre, at der ikke skabes uautoriseret adgang til de persondata, vi opbevarer. Formålet hermed er at sikre, at persondataene ikke anvendes, ødelægges, ændres offentliggøres eller på anden måde misbruges.
I dette afsnit kan du læse, at
- vi har interne regler om informationssikkerhed i forbindelse med persondata
- vi har implementeret IT-tekniske foranstaltninger
- brugeradfærd er vigtig for at sikre tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau
- vi orienterer berørte personer, hvis der opstår risiko for eller et egentligt databrud
Vi har interne regler om informationssikkerhed, som indeholder retningslinjer og procedurer
Det inkluderer blandt andet, at persondata kun er tilgængelig for den (eller de) medarbejder( e), der har brug for det.
Medarbejdere, der har brug for at håndtere persondata, har underskrevet en tavshedserklæring.
Inkluderet i vores regler om informationssikkerhed er også, at vi løbende træner vores medarbejdere i korrekt håndtering af persondata og kontrollerer, at reglerne overholdes af medarbejderne.
IT-teknisk har vi blandt andet implementeret følgende foranstaltninger:
- Installeret antivirus på alle de IT-systemer, der behandler persondata
- Installeret adgangskode på computere med jævnligt krav om fornyelse
- Løbende backup af alle IT-systemer, der behandler persondata
- Begrænsning af adgangen til persondata, så kun de medarbejdere, der har behov for det, har adgang. Og kun i det omfang, det er nødvendigt
- Undersøgelse af, om de persondata, vi anvender, kan bruges i anonymiseret eller pseudonymiseret form. Det vil vi gøre, hvis det ikke har negativ indvirkning på vores service og forpligtelser over for dig
- Indgået databehandleraftaler med leverandører, som behandler persondata på vores vegne, så vi sikrer, at behandlingen sker i overensstemmelse med lovgivningen og vores egne regler og etiske standarder
Risikoen og ansvarsfraskrivelse
Den største fare for misbrug af persondata skyldes menneskers egen ageren.
Det er både op til den enkelte person at passe godt på sine egne persondata (bl.a. aldrig oplyse passwords til andre), ligesom det er op til vores virksomhed at tage højde for menneskelig indblanding.
Selvom vi har foretaget ovennævnte tiltag for at begrænse risici ved behandlingen af persondata, kan det ikke udgøre en 100% sikkerhed for, at der ikke sker utilsigtede hændelser.
Vi fraskriver os derfor ethvert tab som følge af utilsigtede hændelser relateret til vores brug og behandling af dine persondata i det omfang, vi kan gøre det i medfør af gældende lovgivning.
Vi kan således ikke gøres ansvarlig for tab af nogen art, som opstår relateret til brug af vores virksomhed, vores produkter og ydelser, vores hjemmeside, systemer, apps og anden software i det omfang, vi kan gøre det i medfør af gældende lovgivning.
Vi anbefaler, at du også selv iværksætter tiltag til sikring af dine persondata.
Det kan du gøre blandt andet ved at lukke din browser efter brug, ved at logge ud af alle konti efter brug, ved at installere antivirus- antimalware- og anden software, der kan forbedre sikkerheden på din computer.
Vi anbefaler, at du løbende opdaterer software, de apps du bruger, din computer og mobile devices og aldrig oplyser dit password til andre.
Underretning
Som nævnt har vi foretaget en lang række tiltag for at sikre behandlingen af dine persondata.
Skulle vores IT-systemer og andre sikkerhedsforanstaltninger alligevel blive kompromitteret, vil vi give dig besked uden unødig forsinkelse, hvis kompromitteringen indebærer en høj risiko for dine rettigheder og frihedsrettigheder.
Links til andre serviceudbydere
På vores webside kan der være links til andre sider, som ikke tilhører vores virksomhed.
Vi er ikke ansvarlige for indholdet på disse websider og vores persondatapolitik gælder ikke for disse virksomheders websider.
Kontaktoplysninger
Vores virksomhed Rosborg Møbler A/S er dataansvarlig, og sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen:
Rosborg Møbler A/S
Astrupvej 1
8370 Hadsten
CVR: 21866008
Telefonnr.: 86989322
Mail: info@rosborgshop.dk
Opdatering af denne Persondatapolitik
Vi opdaterer vores persondatapolitik, når vi vurderer, at der er behov for det. Det kan eksempelvis være, når vi udbyder nye services og produkter.
Når vi laver ændringer i persondatapolitikken, vil vi nævne det herunder.
Ændringer i forhold til tidligere versioner:
Version 1.0 til 1.1: Er blevet opdateret i forhold til den nye GDPR lovgivning