Månedens designer - November 2015
Hos Rosborg Møbler sætter vi hver måned fokus på en designer, illustrator, producent eller arkitekt. I denne måned har vi haft en snak med Jonas Hoejgaard, Creative Director for aarhusianske Nordic Tales, der bl.a. står bag den populære pendel Bright Sprout.
Hvordan er din kreative proces?
Ethvert projekt starter med, at jeg anskuer en problematik så naivt som muligt, forstået på den måde, at jeg prøver at holde tanker om europaller, forsyningskæder og økonomi på afstand. Mit ideelle udgangspunkt er at alt er muligt, og herfra handler det om at realisere projektet uden at gå for meget på kompromis med den oprindelige tanke.
Man kan sige, at der er tale om et opgør mellem det idealistiske og naive, det rationelle og kedelige da min skabelsesproces hænger uforløsligt sammen med, at jeg har det overordnede kommercielle ansvar i Nordic Tales.
Man kan sige, at der er tale om et opgør mellem det idealistiske og naive, det rationelle og kedelige da min skabelsesproces hænger uforløsligt sammen med, at jeg har det overordnede kommercielle ansvar i Nordic Tales.
Hvor finder du inspiration til dine designs?
For mig er inspiration et spørgsmål om ikke at lukke for tilstrømningen af den. Inspiration kræver, at jeg skaber et uplanlagt rum omkring mig, det kunne eksempelvis være på en ferie langt væk fra driftsrelateret arbejde.
Hvordan vil du beskrive din stil?
Mit ultimative mål er at skabe en ”Aha-oplevelse”.
Aha-oplevelsen fordrer, at der arbejdes i flere lag; et umiddelbart- som kan betragtes visuelt, og et dybere lag som først forstås ved interaktion med designet.
Jeg forsøger at finde en arke-løsning, forstået på den måde, at der ikke kan laves en simplere udgave af designet. Eksempelvis kan vores Hazel lampe ikke laves mindre, da kabinettet også fungerer som køleelement, og på den måde markerer denne lampe tærsklen for hvad der er muligt i dag.
Aha-oplevelsen fordrer, at der arbejdes i flere lag; et umiddelbart- som kan betragtes visuelt, og et dybere lag som først forstås ved interaktion med designet.
Jeg forsøger at finde en arke-løsning, forstået på den måde, at der ikke kan laves en simplere udgave af designet. Eksempelvis kan vores Hazel lampe ikke laves mindre, da kabinettet også fungerer som køleelement, og på den måde markerer denne lampe tærsklen for hvad der er muligt i dag.
Hvem er dit største kreative forbillede?
Bjarke Ingels - Da han formår at realisere sine radikale koncepter uden at gå på kompromis med sin egen vision.
Hvad kendetegner en designklassiker?
Efter min opfattelse er der en række opskrifter på en designklassiker.
En måde er, at være first mover på et materiale og sørge for, at produktet er mere kommercielt end konceptuelt, som eksempelvis Eames, som var de første i deres felt til at introducere formspænd og glasfiber.
En anden måde er det radikalt modsatte, at lave noget som er en kunstnerisk succes, men som udgangspunkt en kommerciel fiasko, for derefter at blive en kommerciel succes årtier senere.
En måde er, at være first mover på et materiale og sørge for, at produktet er mere kommercielt end konceptuelt, som eksempelvis Eames, som var de første i deres felt til at introducere formspænd og glasfiber.
En anden måde er det radikalt modsatte, at lave noget som er en kunstnerisk succes, men som udgangspunkt en kommerciel fiasko, for derefter at blive en kommerciel succes årtier senere.
Hvad arbejder du på p.t.?
Asymmetrisk stol som arbejder med ideen om balance, men uden brug af symmetri. Ideen er, at skabe et objekt, som er i perfekt balance, men uden at være symmetrisk. Udfordringen er svær, men ses hver dag i naturen.
Hvad har været højdepunktet i din karriere indtil nu?
Maison et Objet messen i Paris, samt åbningen af eget showroom.
Køb dine produkter fra Nordic Tales her