Harald Hermanrud

Harald Hermanrud
 

Månedens profil - november 2018

Hos Rosborg Møbler sætter vi hver måned fokus på en designer, illustrator, producent eller arkitekt. I denne måned har vi fået en snak med Harald Hermanrud, der bl.a. står bag designet af HOMER reolsystemet.

 

Hvordan er din kreative proces?

Jeg undersøge og bearbejder min inspiration i skitser og små 1:5 modeller. Jeg laver prototypen selv, fordi så kan mine tanker meget bedre samarbejde med sanserne. På den måde kan jeg nemt teste designet, dele ideen med fagfolk og hurtigt optimere hvor der er behov. Det giver også en god indsigt i de udfordringer der knytter sig til designets konstruktion og dermed en bedre forudsætning for at produktudvikle med producent og snedker. Det er nemlig i mødet mellem designer og snedker der opstår en særlig synergi som jeg synes er enormt vigtig at værne om og videreudvikle på.

 

Hvor finder du inspiration til dine designs?

Jeg finder inspiration mange steder, men særligt ved at observere nye vaner og behov der springer ud af samtiden og som præger os, vores livsstil og vores fremtid. Det kan f.eks. være økologi og bæredygtighed, forandringer i boligarkitektur og livsstil, samt hjem der bliver mere og mere digitaliseret. Disse observationer blander jeg med min passion for håndværk og naturmaterialer og bearbejder det hele i en kreativ proces hvor jeg søger nyskabende møbel-konstruktioner som appellerer til mennesker og løsriver sig fra trends.

 

Hvordan vil du beskrive din stil?

Mit formsprog er udpræget konstruktivt. Det mener jeg, dels fordi jeg arbejder med mennesket, bæredygtighed og samtiden i fokus, dels fordi jeg gør det med en passion for håndværk, naturmaterialer og værdierne i dansk designarv.

 

Hvem er dit største kreative forbillede?

Jeg har flere forbilleder hvis møbler fascinerer mig på hver sin vis, f.eks. møbler af H. J. Wegner og Børge Mogensen. Mit største kreative forbillede af dem alle er nok Kaare Klint der underviste på Kunstakademiet, fordi han i prægede en hel generation med værdier som mange danske designklassikere er skabt ud fra. Min egen læremester Thomas E. Alken som underviste mig på Kunstakademiet har også gjort et stort indtryk på mig. I en årrække var jeg også tilknyttet hans tegnestue og i forbindelse med et møbelprojekt for PP Møbler, som jeg assisterede ham med, besøgte vi deres snedkerværksted i Allerød. Mødet mellem designer og snedker blev en oplevelse jeg aldrig vil glemme.

 

Hvilket møbel er dit absolutte yndlings?

Det er svært at pege på ét møbel, men Børge Mogensens folkestol J39 er en af mine favoritter – måske særlig fordi jeg er vokset op med den omkring spisebordet og har haft den som arbejdsstol ved min tegneplads på Kunstakademiet. Jeg synes det er en stol som er ganske behagelig at sidde i, håndværket gedigent og samtidig er dens konstruktion meget velproportioneret.

 

Hvad kendetegner en designklassiker?

I mine øjne opstår en klassiker ved at bidrage med noget nyskabende og helt særligt til sin samtid – noget der gør at den er særlig berettiget. For mig er en designklassiker funktionel og original, samtidig med den appellerer til mange mennesker og på en måde som gør den forbliver aktuel over længere tid. En klassiker er i sin natur en god møbel-konstruktion der forholder sig konstruktivt til mennesket og sine omgivelser.

 

Hvad arbejder du på p.t.?

Der kommer helt sikkert mere fra min hånd, men hvad – det må tiden vise.

 

Hvad har været højdepunktet i din karriere indtil nu?

Nogle af de milepæle som jeg er særlig stolt af, er da jeg vandt Formland Design Award for reolsystemet HOMER i 2017 og samme år blev nomineret til Bo Bedres Design Award ”Årets upcoming”.  Den anerkendelse er jeg meget taknemmelig for. Det at min virksomhed og første møbel HOMER system er blevet taget godt imod hos de danske møbelhusene er jeg også meget stolt af.

 

Køb designs af Herman Haraldrud her