Norm Architects
 

Månedens profil - september 2017

Hos Rosborg Møbler sætter vi hver måned fokus på en designer, illustrator, producent eller arkitekt. I denne måned har vi fokus på det prisvindende arkitektfirma Norm Architects, som bl.a. har designet en række produkter for danske Menu.

 

Hvad er historien bag Norm Architects?

Vi har arbejdet sammen de sidste 20 år, selvom vores tegnestue er relativt ung. Vi lærte hinanden at kende i gymnasietiden og har arbejdet sammen ved et tilfælde på både et hjem for handikappede, en tankstation og på et analyseinstitut, hvor vi evaluerede erhvervskonferencer. Senest har vi så arbejdet sammen i lang årrække hos designeren Ole Palsby, og nu på vores egen tegnestue, som vi startede for knap 9 år siden. Siden er 2 partnere kommet til, Linda Korndal og Katrine Goldstein og vi er i dag 10 personer på tegnestuen. Vi har vores base i arkitekturen men arbejder indenfor et bredt spektrum af kreative discipliner. Vi tegner huse for private, indretter kontorer, showroom, butikker, restauranter og hoteller. Vi arbejder med produktdesign fra smykker over cykler til baderum, møbler, lamper og accessoires. Vi fotografere, laver grafisk design og arbejder med branding af designvirksomheder i Danmark. Vi arbejder internationalt med kunder i hele verden. USA, Sydamerika, Japan, Korea, Italien, Spanien og Skandinavien. 

 

Hvordan er jeres kreative proces?

Derfor forsøger altid at starte vores kreative proces med at fokusere på et reelt behov. Hvad er det for nogle problemer vi oplever i vores hverdag og hvordan kan et givent problem løses med et nyt produkt.
Her gælder om at stille sig selv de rigtige spørgsmål, og med svarene kommer designidéen så ofte til en.


Godt design tager udgangspunkt i sin bruger og har til formål at forbedre en given situation. Vi forsøger, så vidt det er muligt med design at gøre en proces enten nemmere, smukkere, behageligere, billigere, hurtigere eller mere effektiv.


Vi mener ikke at godt design behøver at være nyt design for at fungere, men det er altid rart, hvis man kan tilføre nogen bestemte typer af produkter noget nyt. Vi tror i virkeligheden mere på designudvikling som evolution end innovation. Det er utopi at tro man ikke står på skuldrene af andre.


Når det er sagt forsøger vi - så vidt det er muligt at se om der er en nye idé, en ny produktionsmetode, et nyt materiale eller en ny detalje, som kan berettige at lave et nyt produkt - og i forhold til netop dette punkt - bliver vi konstant udfordret af Menu - og selvom vi kommer med vores lidt konservative tilgang til formgivning, må vi jo konstatere, at de produkter, som er mest deres egne også er dem med størst succes på markedet, så efterhånden har vi lært at tænke denne dimension med fra start.


Alle de elementer jeg her taler om hænger naturligvis uløseligt sammen.
 
Formen er til en hvis grad forbundet med funktionen og det samme gælder for valget af materiale.
 
Men når det kommer til materialevalg spørger vi altid os selv - hvilke materialer er bedst egnet til at løse en given opgave, og vi prøver at tage udgangspunkt i materialernes iboende egenskaber og den måde produktionen af dem fungerer på.
 
Men vi ser også både formens og materialernes æstetik som en del af funktionen. Hvis et produkt ikke er smukt fungerer det ikke på den lange bane - og hvis materialerne ikke vækker en sanselig glæde, når man bruger designet, fungerer det heller ikke. 
 
I godt design, der virkelig rør os, mødes alle disse elementer i en højere enhed og man når et punkt, hvor der ikke er mere at trække fra eller lægge til, som vil forbedre produktet - og det er det ultimative mål hver gang.
 
Design skal også helst være selvforklarende, så der ikke er brug for en brugermanual. Det skal være indlysende, hvordan designet skal bruges, opfattes og forstås. Designet forklarer funktionen i sig selv. Og her har man tit en udfordring, hvis man samtidig laver noget innovativt, som ikke er set før.


Godt design er også konkurrencedygtigt og hænger uløseligt sammen med ”Value for Money" begrebet. Forbrugeren skal gerne føle, at tingen skaber glæde udover, hvad de forventede til prisen. Derfor er prisparameteren en stor del af beslutningsprocessen, når vi formgiver.


Hvis design skal tale til os og opfylde vores behov og forventninger, skal der være en overensstemmelse mellem det som produktet kommunikerer og de funktioner og værdier det rent faktisk tilbyder. Ellers holder det ikke længe.

 

Hvordan vil I beskrive jeres stil?

Feminin minimalisme.

 

Hvem er jeres største kreative forbillede?

Vi har hundredvis af forbilleder indenfor design, arkitektur, kunst og mange andre områder. Alle bidrager de til vores måde at arbejde på og ingen er per se større end andre. Vi henter vores inspiration mange steder fra. 

 

Hvad arbejder I på p.t.?

Vi har mere end 20 forskellige større og mindre projekter kørende samtidigt. Vi er i øjeblikket meget optaget af en række hotelprojekter vi har startet på.

 

Hvad har været højdepunktet i jeres karriere indtil nu?

Hver gang vi afslutter et nyt projekt eller ser prototypen på et ny produkt føles det som et højdepunkt.

 

Køb designs af Norm Architects her

 

 
Nyhedsbrev

Få 15% rabat på dit første køb ved tilmelding

Tilmeld dig her
Læs vores magasin
Download her
Tilbud

Se alle tilbud og kampagner hos Rosborg

Se tilbud her